چرا از کاهنده های حلزونی استفاده می شود؟
چرا از گیربکس های مخروطی استفاده می شود؟
چرا از گیربکس های هلیکال استفاده می شود؟
به چه دلایلی از یک گیربکس هلیکال یا یک کاهنده حلزونی استفاده می شود؟
مزایای چرخ دنده های سنگ خورده چیست؟
دلایل خرابی زود هنگام گیربکس ها چیست؟
آیا گیربکس ها برای کارکرد پیوسته مناسب هستند؟
آیا در گیربکس ها بکلش وجود دارد؟
در چه کاربردهایی از گیربکس ها استفاده از روغن سینتتیک مفید می باشد؟
بیشترین دور ورودی مجاز چقدر است؟
آیا می توان از موتور بزرگتر از اندازه مورد نیاز استفاده کرد؟
آیا می توان جهت دور ورودی را تغییر داد؟
آیا می توان گیربکس را در حالات مختلف نصب نمود؟
اگر به سوالات شما در این قسمت پاسخ داده نشده است می توانید آنها را با دپارتمان اداری و آموزشی از طریق ایمیل این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید مطرح نمایید.
کاهنده حلزونی یک گیربکس عمود برهم است (زاویه بین محورهای ورودی و خروجی 90 درجه است) که بیشترین کاهش دور را در کوچکترین ابعاد امکان پذیر می سازد.
گیربکس های مخروطی نوع دیگری از گیربکس های عمود برهم هستند که راندمان بسیار بیشتری نسبت به کاهنده های حلزونی دارند ولی در نسبت تبدیل های پائین قابل ساخت می باشند. هنگامی که به یک انتقال دور 90 درجه با نسبت تبدیل پائین نیاز داریم، گیربکس های مخروطی انتخاب بسیار مناسبی هستند.
گیربکس های هلیکال راندمان بیشتری دارند و قادرند مقادیر بیشتری از توان و گشتاور خروجی را تحمل کنند. گیربکس های شفت مستقیم قیمت کمتری از گیربکس های معمول شفت موازی دارند ولی گیربکس های شفت موازی امکانات و قابلیت های بیشتری دارند.
گیربکس های حلزونی برای توانهای پائین و متوسط استفاده می شوند. این نوع گیربکس ها هزینه اولیه کمتر، نسبت تبدیل های بالاتر و گشتاور خروجی بالایی را در ابعاد کوچکتر دارند.
گیربکس های هلیکال برای توان های بالاتر و کارکردهای پیوسته، هنگامی که راندمان و عمر مفید طولانی برای مصرف کننده اهمیت بیشتری از قیمت اولیه داشته باشد استفاده می شوند.
چند مزیت چرخ دنده های سختکاری شده و سنگ خورده به شرح زیر است :
چند دلیل بسیار متداول عبارتند از :
بله. در صورت رعایت کردن ضریب کار متناسب و انتخاب درست گیربکس مناسب می توانیم آنها را به صورت پیوسته به کار بگیریم.
حرکت آزاد بین دو چرخ دنده است.
بله. بکلش در کاربردهای معمول، برای جلوگیری از قفل شدن دنده ها در یکدیگر در اثر افزایش حرارت گیربکس ناشی از کار کردن و اصطکاک قطعات آن و در نتیجه خرابی گیربکس لازم است.
در بعضی از کاربردهای خاص در صورت نیاز به کمینه کردن بکلش، گیربکس های بدون بکلش قابل ارائه می باشد که در هنگام سفارش باید قید شود.
این روغن ها کارایی بهتری نسبت به روغن های معدنی دارند و استفاده از آنها زمانهایی که گیربکس ها در شرایطی همانند :
به کار گرفته می شوند مفید می باشد.
بیشتر گیربکس ها برای دور ورودی حداکثر 1400 دور در دقیقه طراحی شده اند. استفاده از دور ورودی بیشتر، تنها در صورت قید کردن در هنگام سفارش و تایید دپارتمان مهندسی مجاز است.
بله، ولی انجام این کار توصیه نمی شود. معمولاً باید از نصب موتورهایی با توان بالاتر از حد مجاز خودداری نمود، قطعات گیربکس و اجزای سیستم در این صورت در معرض خطر خرابی قرار دارند. به این علت که طراحی گیربکس براساس توان جذب شده توسط گیربکس و ماشین انجام گرفته است نه بر اساس موتور نصب شده بر روی گیربکس. همچنین استفاده از موتور بزرگتر تنها در شرایطی مجاز است که اطمینان حاصل شود که در شرایط خاص مورد استفاده قرار نمی گیرد، یعنی زمانهایی که تعداد اتصالات زیاد بوده و یا توان انتقال یافته بیش از حد مجاز باشد.
بله. در صورت رعایت ضریب مناسب می توان از گیربکس در هر دو جهت چرخش یعنی ساعتگرد و پادساعتگرد (چپ و راست) استفاده نمود. مقدار این ضریب 2/1 می باشد که در ضریب کار ضرب می شود.
خیر. این کار باعث به وجود آمدن ممان خمشی در محل اتصال موتور و گیربکس شده و باعث بروز مشکلاتی از این قبیل می گردد :
در مواردی که وزن موتور زیاد باشد باید از یک تکیه گاه بین پایه های الکتروموتور و شاسی استفاده نمود.
بله. ولی باید به موقعیت درپوش های روغن توجه کرد.
در اکثر گیربکس ها 3 نوع درپوش روغن وجود دارد:
1- درپوش پر کردن روغن
2- درپوش تنظیم سطح روغن
3- درپوش تخلیه روغن
در اکثر موارد از درپوش پرکردن روغن به عنوان درپوش تنفس (Breather) استفاده می شود که در مرکز این درپوش ها سوراخی به قطر 1mm جهت تخلیه هوای درون گیربکس تعبیه شده است. با توجه به نوع سفارش، برای حالات مختلف نصب، موقعیت این درپوش ها جابجا می شوند. در هنگام تغییر در حالت نصب، به موقعیت درپوش های روغن توجه فرمایید.
©کلیه حقوق این سایت محفوظ بوده و متعلق به "کارخانه تولید گیربکس های صنعتی رهنما" می باشد.